Hver Fjerde SMV-virksomhed har været udsat for cyberangreb og hver tredje har ikke en beskyttelses plan.

Cyberangreb er efterhånden blevet hverdag for danske virksomheder. Hacking, malware og CEO fraud er begreber som alle virksomhedsejere i dag er nødt til at forholde sig til.

Alligevel har hver fjerde SMV-virksomhed været udsat for cyberangreb og hver tredje har ikke en egentlig plan for at beskytte sig, viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for Danske Bank.

Chef for Danske Banks erhvervskunder i Danmark, Niels Bang-Hansen har udtalt til Berlingske.

Hver Fjerde SMV-virksomhed har været udsat for cyberangreb og hver tredje har ikke en beskyttelses plan.

Analysen stemmer fint overens, med det vi hos BitTech IT ser når vi kommer ud til kunderne.

Der er skræmmende mange, som tror de har styr på det, men faktisk har dørene til virksomheden stående på vidt gab. Jeg er er sikker på, at tallet på virksomheder der har været udsat for cyberangreb er meget højere end vi ser. Udtaler Tonny Klim, BitTech IT.

Ofte aner, en stor andel af de små og mellemstore virksomheder ikke, at de er blevet ramt af hackerangreb.

Center for Cybersikkerhed (CFCS) har netop udgivet sin årlige nationale cybertrusselsvurdering.

Konklusionerne i den nye vurdering er stort set den samme som vurderingen fra 2018 – nemlig at truslen for cyber-spionage og cyberkriminalitet fortsat er meget høj. Rapporten konkluderer samtidigt, at myndigheder, virksomheder og borgere i Danmark, for fremtiden kan forvente en stigning, i forsøg på cyberkriminalitet.

Center for Cybersikkerhed advarer om at: Det er ikke ligegyldigt, hvem der driver din virksomheds it-systemer og opfordrer samtidigt virksomheder, der ellers ikke beskæftiger sig med it, om at se sig efter en ekstern leverandør, der fremover kan levere virksomhedens it-drift.

Chef for Center for Cybersikkerhed, Thomas Lund-Sørensen har udtalt til Computer World.


“Nogle gange bør man overveje om ikke, man hellere skulle fokusere på det, som man er sat i verden for og så købe sig til den service ude i byen,” siger Thomas Lund-Sørensen.